Flyga högt är inte alls särskilt lik Tusen gånger starkare...?



 
Jag läste ut Katarina von Bredows bok Flyga högt för några dagar sedan. Innan jag började läsa hade jag läst tusen recensioner som pekade på alla likheter mellan Flyga högt och Tusen gånger starkare av Christina Herrström, så jag var lite orolig över att jag skulle få läsa nån slags dålig kopia av en av mina favoritböcker. Men nu när jag har läst ut den kan jag bara säga att jag inte tycker att de är ett dugg lika varandra! Eller jo, såklart, lite lika är de ju. Det kommer en ny tjej till klassen och hon bryter mot alla normer och förändrar saker och ting. Men där slutar också likheterna tycker jag. För Flyga högt är inte lika allvarlig, och har inte samma "budskap" som Tusen gånger starkare har. Den är mer lättsam och fokuserar mycket mer på andra saker än just den nya tjejen och hennes plats i klassen. För mig är det två helt olika böcker, och det enda som är likt är att det börjar en ny tjej i klassen som inte riktigt gör som alla andra. Skulle jag jämföra Flyga högt med någon annan bok skulle det vara Före och efter Bella av Maja Hjertzell, och inte Tusen gånger starkare, för jag kan helt enkelt inte se likheterna.
 
Finns det någon annan som också känt såhär, eller är det bara jag som har svårt att se likheterna?
 
För övrigt ska jag säga att jag verkligen gillade Flyga högt! Jag tycker att det var ganska skönt att läsa en bok utan den invecklade kärleksdramatiken som Katarina von Bredow så ofta skriver om. Självklart gillar jag den dramatiken också, men det var skönt att huvudpersonen för en gångs skull inte var kär i någon som hon egentligen aldrig kunde få, utan att det den här gången faktiskt fanns en möjlighet att de skulle bli ihop. Jag älskar hur Bredow skriver också, eftersom att hon verkligen använder ord som tonåringar använder idag, och inga gammeldags uttryck som bara får allting att låta onaturligt.
 
Läs vad Makieu tyckte om Flyga högt här!
 



Kommentarer
Postat av: Ella

Jag tycker inte heller de är lika, jag tycker "Flyga högt" är bättre (jag är typ den enda som inte gillar "Tusen gånger starkare"...) ;D

2012-07-27 @ 09:52:38
URL: http://mittimellan-ella.blogspot.se
Postat av: Johanna

jag tyckte också så. Den ända likheten (som du också tog upp) som jag märkte vara att det kom en tjej som ändrade på ordningen i klassen typ. själv har jag itne läst Tusen gånger starkare men jag har sett filmen, och jag tyckte inte att den var speciellt bra :/

2012-07-27 @ 10:07:54
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Johanna

Sv: Efter att vi började prata (kommentera) om din språkresa så har jag bara viljat åka ännu mer! Sen på youtube hittade jag en "språkreseguide" av en tjej som också hade varit i Oxford och jag har läst allt om språkresan till Oxford som finns att läsa på STS och nu har jag sagt till mina föräldrar att nästa sommar vill jag åka på en språkresa till Oxford :D
Egentligen hade jag nog också velat ha med en kompis som en extra trygghet (som du skrev) men vet inte om jag lyckas få med någon till Oxford för de flesta hade nog hellre velat åka till nåt ställe där man kan bada i havet och sånt, men hoppas jag kommer få nya vänner :)
Haha gör inget för din långa kommentar, för nu fick du en lång tillbaks ;)

2012-07-27 @ 20:22:53
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Johanna

Sv: Det hoppas jag också :D Ända negativa är att jag själv måste spara lite pengar till det, så kommer inte kunna köpa så många böcker :(
Drack du mycket milkshake när du var där? haha, hon nämnde ju det i guiden så var bara tvungen att fråga ;)

Då borde jag ge boken en chans då?

2012-07-27 @ 21:35:21
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Vynne

Svar: Haha^^ sån blir jag med, liksom "Fast iofs, så kan de ju bli, och sen kan det ju bli så, och just det...." ;)

2012-07-28 @ 15:43:45
URL: http://bokkarlek.blogspot.com
Postat av: Johanna

Sv: Haha såklart, aldrig att jag går nästan ett helt år utan att köpa en enda bok! har några på väg hem till mig just nu ;)
Okey :) var de goda? :)

2012-08-14 @ 14:57:37
URL: http://boktjejerna.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0