Airhead - Meg Cabot

 
Eftersom att jag just nu läser Airhead: Being Nikki, den andra boken i Airhead-serien av Meg Cabot, och planerar att recensera den så fort jag har läst ut den, tycker jag att det vore bra att recensera den första boken, som bara heter Airhead, också. Så här kommer en recension!
 
Em Watts är en helt vanlig tjej med ett helt vanligt liv: hon går i skolan, spelar datorspel och är hemligt kär i sin bästa vän Christopher. Men Em råkar ut för en allvarlig olycka och när hon vaknar upp på sjukhuset efteråt är hon inte sig själv - bokstavligen. Hennes hjärna, som var det enda som klarade sig vid olyckan, har nämligen opererats in i en annan kropp! Och det är inte vilken kropp som helst, utan supermodellen Nikki Howards kropp. Em måste nu fortsätta leva som Nikki Howard, som egentligen är död på grund av en aneurysm i hjärnan, vilket inte är det lättaste eftersom att Nikki inte verkar ha varit en särskilt ärlig och trevlig person medan hon levde. Dessutom måste Em klara skolan, lära sig allt om modellyrket och försöka få Christopher att lägga märke till henne!
 
Det här är en typisk Meg Cabot-bok! Den är bra, tokig och rolig, och dessutom är det en väldigt orginell histora. Det här är ju ingen vanlig pojke möter flicka-berättelse, utan någonting man aldrig har hört förut. Det gör att det blir lätt att tycka om boken och verkligen dras med i handlingen.
 
Men trots att boken är vldigt bra finns det mindre bra saker med den också. Till exempel så störde jag mig väldigt mycket på Em i vissa situationer, eftersom att hon var så himla passiv och bara klagade i stället för att göra någonting åt saker och ting, men det blev bättre och bättre ju längre jag kom i boken. Dessutom blev det lite jobbigt att vissa händelser kändes väldigt surrealistiska. Boken blev även lite förvirrande på sina ställen, i och med kroppbytet.
 
Men hur som helst var den tillräckligt bra för att jag skulle vilja läsa del två i serien, och när den är utläst planerar jag att läsa den tredje och sista boken också, som heter Airhead: Runaway.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mimsan

Svar: Nope, undra om det finns något rekord, i så fall slår vi det nog snart! ;)

2012-06-25 @ 12:35:58
URL: http://www.minbokkista.blogspot.com
Postat av: Johanna

Sv: Ja, det är ju helt klart bra om man läser böcker i samma serie i rätt ordning annars blir man rätt förvirrad ;)

2012-06-25 @ 13:30:56
URL: http://boktjejerna.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0