Janne min vän - Peter Pohl

Dessa böcker som lärarna tvingar i oss oskyldiga ungdomar.... Allvarligt talat den här boken mördar min läslust helt och hållet. Måste läsa ut den om två dagar och jag har knappt läst en fjärdedel. Nu förstår jag verkligen varför vi bokälskare i unga åldrar är så få. Alltså denna bok är så... inte bra.

Vill egentligen inte använda adjektiv som dålig, tråkig, hemsk o.s.v. Men ärligt talat vet jag inte vilket adjektiv som passar in bättre en de... Jag skulle inte vart så hård mot boken om jag inte blev tvingad till att läsa den, just det är den värsta delen. Jag kan inte välja att stänga ihop den eller bara skumma igenom sidorna utan jag måste lida mig igenom varenda sida. Språket i boken är helt förfärligt. Enligt mig var den inte ens på svenska. Den handlar om några barn/ungdomar som åker runt på cyklar vad jag har förstått.  

Till er lärare som klagar på att era elever läser för lite, tänk efter nästa gång ni väljer en bok som de ska läsa. Om ni vill att ungdomar ska läsa mer, visa de att det kan vara kul att läsa om man har en bra bok. Tvinga inte i de böcker från 1985 som handlar om en rödhårig kille/tjej på en cykel. Mitt boktips till klasser i högstadiet är Tillsammans böckerna (rekomenderar de speciellt till klasser i Stockholm). Jag pratade med två tjejer i min klass om böcker. De hatar att läsa men när Tillsammans kom på tal så blev de genast mer engagerade i konversationen.

Författaren har också skrivit Jag saknar dig, jag har inte läst den men min klass såg filmen och det var en sorlig historia som handlar om två tvillingsystrar varav den ena dör... men ändå så skrattade biosalongen mer än vad de såg sorgsna ut. Min klass tyckte bara att filmen var humoristiskt konstig. Så jag måste nog säga att Peter Pohl inte är min favoritförfattare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0