Välkommen hem - Johanna Lindbäck

Välkommen hem
Välkommen hem handlar om Sara som har tagit ett utbytes år i London och sedan kommer tillbaka till Luleå där saker aldrig kommer att bli som förr. Innan hon åkte så gjorde hon slut med sin pojkvän Mattias som också hade varit en av hennes närmaste kompisar i 10 år. The break-up orsakar inte bara konstig stämmning mellan Sara och Mattias utan även med deras gemensamma vänner. Sara vill att saker ska bli som förr mellan de men Mattias verkar inte vara intresserad av det. Så träffar Sara en granne vid namn Adrian som är i hennes ålder och de börjar inleda en relation som hon själv inte riktigt kan sätta ord på.... bekanta? Kompisar, typ?

Alltså oj vad jag gillar den här boken! (Gillar = underdrift). Det känns verkligen som om den är skriven för att just jag ska läsa den. Förstår inte hur en vuxen människa som Johanna Lindbäck kan fånga "ungdomarnas värld" så himla perfekt. Alltså först och främst språket. Precis så som Sara tänker och pratar gör jag! Bara älskar de engelska/svengelska fraserna och orden som är instuckna lite här och var. Boken känns så himla äkta, så träffsäker, så... mitt i prick. Älskar även ironin. Boken var så lätt att förstå, Sara var lätt att förstå. Den var aldrig tråkig, jag ville aldrig hoppa över en enda sida, eller jo okej en gång, men det var för att jag höll på att spricka av förväntan, ville så gärna veta om Sara skulle göra en sak eller inte... Blev helt känslosam och typ rörd av att läsa Välkommer hem. Kan seriöst inte nämna en enda negativ sak med boken.

Föresten måste jag bara passa på att vara lite offentligt stolt över att Johanna Lindbäck herself har skrivit i min bok :D. Jag öppnade boken och blev helt överraskad när jag såg att hon hade skrivit i den. Hon hade inte skrivit värsta personliga meddelandet eller så, men ändå. Jag och Olivia var ju på bokbytardagen när hon var där och pratade. (Mer om bokbytar dagen kan du läsa om här och här) Jag bara såg boken och tänkte "Åh den här vill jag ha" utan att veta om att det var hon som hade lagt fram den på bordet. Snacka om tur!

Kändes så skönt att bara ligga och läsa boken hela dagen och halva natten, kändes som ett smakprov på hur mitt sommarlov kommer att bli. Har saknat läsningen så mycket och det kändes helt rätt att börja med Välkommen hem efter mitt lila läsuppbrott. Känner mig verkligen hemma!
Trackback
RSS 2.0