´

 

Vi är två 15-åriga tjejer vid namn Oliva och Makieu. Som ni säkert kan gissa så är böcker ett av våra största intressen och vi båda gillar även att skriva. Vi träffades faktiskt genom att båda var med i skoltidningsredaktionen och då märkte vi att vi gillade samma typ av böcker. Vi tyckte att det skulle vara en bra idé att börja blogga tillsammans eftersom att vi båda ville börja bokblogga och det kändes bra att ha en blogg tillsammans med någon. På så sätt kan man uppdatera bloggen dubbelt så mycket som när man bara är en person som bloggar.

 

 

Förutom här på bloggen hittar du oss på boktipset.se.

 


 

Jag är en riktig boknörd och jag gillar även att skriva väldigt mycket. Jag skulle verkligen kunna tänka mig ett yrke som författare eller skribent. När det kommer till min smak i böcker så är den väl inte så jätte bred. Jag läser mest typiska tonårsböcker för tjejer och jag undviker all typ av skräck, spänning, mysteri, fantasy o.s.v (Ett stort undantag är Twilight). Jag är svag för kärleksböcker och böcker som utspelar sig i England och U.S.A.

Jag älskar att läsa eftersom att det är som att ta en "paus" från livet. Under en stund så kan man bara glömma bort sig själv och sina egna bekymmer och fokusera på någon annan  och den personens känslor. Man får leva sig in i någon annans värld och vara glad när h*n är glad, vara arg när h*n är arg, vara förväntansfull när h*n är förväntansfull o.s.v. Det har hänt att jag fått höra att jag läser för mycket böcker just för att jag ibland förväntar mig att verkligheten ska vara som i en bok. Jag läser gärna på engelska för att jag tycker att själva utbudet av ord är mycket bredare än det är på svenska.

Som ni kanske hör på namnet så är det inte svenskt utan jag har ett ursprung från västafrika, men jag har alltid bott här i Sverige. Förutom att läsa gillar jag att titta på tv och se på film, då ser jag helst på komedi eller romantik, gärna typiska chick-flicks. Förr friidrottade jag mycket men nu har jag tagit en paus från det.

Några av mina favoritböcker är: Hata Romeo, Mitt Perfekta livGeorgia Nicholsons dagbok, Twilight, Tillsammans och Babbeldrottningen. Kanske inte de djupaste böckerna men jag älskar dem ändå!

Författare jag gillar är: Rachel Wing, Meg Cabot, Denise Rudberg, Sarah Dessen och i vissa fall Katarina von Bredow.

 



 


Jag är precis som Makieu en extrem boknörd som älskar att skriva. Drömyrket är journalist eller någonting inom reklam och PR, som till exempel copywriter. Ända sedan jag var liten har jag älskat att läsa, vilket nog mycket har berott på att jag växte upp med föräldrar som läste för mig hela tiden, och jag lyssnade även mycket på ljudböcker och band. Jag älskar chick-lit böcker och tonårsböcker men jag har inte, till skillnad från Makieu, någonting emot om det finns inslag av spänning och mystik i böckerna jag läser. Jag tycker om deckare och sorgliga böcker också, och jag läser gärna böcker om andra världskriget. En del fantasyböcker tycker jag om, som till exempel Cirkeln och dess uppföljare Eld, Harry Potter, Twilight och Narnia-serien (Ett av 2012 års mål är att läsa de flesta Nariaböckerna, eftersom att jag bara har läst de första två), men jag har väldigt svårt för fantasyböcker som inte knyter an till verkligheten alls, utan som kanske utspelar sig i någon slags annan värld. Jag har inget emot läskiga böcker heller och tycker att det är kul att bli lite skrämd emellanåt, men det är inte det bästa jag vet och därför blir det ganska sällan så att jag läser böcker på temat skräck. Jag tycker även väldigt mycket om böcker som skildrar hur det var förr i tiden, som Jane Eyre av Charlotte Brontë eller Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Jag gillar också att läsa på engelska, men det går naturligtvis snabbare för mig att läsa på svenska.

 

En sak som jag nästan alltid tycker gör en bok bättre är om det finns kärlek i den. Jag är vad man antagligen skulle kalla för en Hopplös Romantiker.

 

Förutom att läsa och skriva tycker jag mycket om att dansa, springa, spela piano, shoppa, lyssna på musik och vara med kompisar.

 

För mig är det nästan omöjligt att välja en favoritbok eftersom att jag har så otroligt många favoriter men några av dem är Harry Potter-serien, Cirkeln-trilogin, Himlen börjar här, Boktjuven, En prinsessas dagbok-serien och En shopaholics bekännelser.

 

Trackback
RSS 2.0