Sarah Dessen - Mycket mer än så

Alltså okej, jag måste verkligen recensera denna bok här och nu. Jag struntar i att jag skapade denna blogg för några sekunder sedan och varken har gjort ett inlägg eller en design.


Igår köpte jag boken "Mycket mer än så" av Sarah Dessen efter många veckors funderande. Jag har pendlat fram och tillbaka mellan "jag köper den" och "eller nej...ska jag verkligen?" Jag läste massa recensioner om den innan jag bestämde mig för att jag får ta risken. Var boken värt sitt pris? Ja. Minst sagt. Men innan jag börjar att babbla om varför denna bok är så underbart fantastisk kanske jag ska berätta lite vad den handlar om. (Om du inte orkar läsa allt och redan vet vad boken handlar om, rekomenderar jag dig att hoppa över följande stycket och fortsätta till det sista stycket.)

Boken handlar om Auden som alltid har varit den perfekta dottern och eleven. Hon har helt enkelt gjort allt som krävs för att hennes föräldrar ska vara tillfredställda med henne. Men under tiden som hon har presterat mer än bra inom skolan så har hon missat en hel del när det kommer till sociallivet. Hon bestämmer sig en dag för att tacka ja till att åka till Colby i åtta veckor för att bo där med sin pappa och hans nya fru Heidi som precis fått ett barn. När Auden väl är i Colby börjar hon upptäcka saker som hon har missat under den tiden hon var upptagen med att göra bra ifrån sig i skolan. Hon inser att hon har brist på erfarenhet av många "vanliga" tonårsaker t.ex hur tjejer i hennes ålder pratar, hur man bär sig åt på en fest eller hur man pratar med killar. Samtidigt så besväras hon över hur familjesituationen är hemma hos sin pappa som just har fått en till dotter vid namn Thisbe men är allt för upptagen med att skriva på sin bok, vilket lämnar hans fru Heidi ensam med Thisbe. Auden hinner med en hel del under de åtta veckor hon spenderar i Colby, bland annat jobbar hon i en klädbutik, lär sig hur människor i hennes ålder bär sig åt i olika situationer och så träffar hon en kille vid namn Eli som har varit med om något bedrövligt.

Det tar ett tag att komma in i boken så det gäller att inte ge upp efter de första tjugo sidorna eller så. Man kan först uppfatta den som stel men när man väl har kommit in i boken är man fast. Det krävs en enorm självbehärskning för att lägga ifrån sig boken och även när du har lagt ifrån dig boken så följer den med dig i dina tankar. Jag skulle vilja påstå att det här är en riktig sommarbok och jag får "Sommaren jag blev vacker av Jenny Han"- känslor direkt. Många böcker och filmer som handlar om tonåren är ofta sterotypiska, t.ex om hur man överlever High School, någon som förvandlas från skolans nörd till skolans drottning eller hur man får killen man vill ha o.s.v. Jag har inget emot detta, faktum är att jag älskar sterotypsika tonårsböcker av någon anledning, men denna bok var något helt annat. Den väckte liv och känslor inom mig och jag finner det väldigt svårt att beskriva denna bok med ord som gör den rättvisa. Man får följa med Auden och verkligen se henne blomstra och leva upp till det hon verkligen kan vara. Hon är mer än bara skolböcker och bra betyg och det är så sjukt spännande att få se bit för bit hur hon upptäcker det själv och försöker reparera det som hon har missat. Jag skulle kunna skriva hur mycket mer som helst om varför jag tycker att du ska läsa denna bok om du inte har gjort det än, men det tror jag ingen orkar läsa. Så jag avlutar nu med orden: Läs "Mycket mer än så", du kommer inte att ångra dig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0