Min skola

Det känns som att allt jag gör är att be om ursäkt för att jag är en aning off på bloggen och för att jag är seg på att godkänna och svara på kommentarer men det är tyvärr så livet är för mig nu när skolan har börjat.
 
Speaking of skolan så fick jag några frågor om mitt engelstalande gymnasium som jag just har börjat på och jag vet att många av er bokälskare är ambitiösa och gillar att läsa på engelska o.s.v så jag tänkte berätta lite om det. I Stockholm så finns det ett par stycken gymnaisum som har undervisning på engelska (gud, ibland känner jag mig bortskämd som inte riktigt inser hur mycket valmöjligheter jag har till skillnad från alla de som bor på landsbyggden och kan välja bland två gymnasium och typ fem program). Några gymnasium som jag vet erbjuder undervisning på engelska i Stockholm är Kungsholmen, Internationella engelska gymnasiet och International IT College of Sweden.
 
Jag går inte IB programmet men lektioner som naturvetenskap, idrott, samhällsvetenskap och matte hålls på engelska och flera av mina lärare är från t.ex England, Australien, Nya Zeeland, Canada o.s.v. Jag vet inte hur de gör på de andra skolorna men på min skola så kallar jag mina lärare för Miss *efternamn* och Mr *efternamn*. Den är ganska sträng och det räcker med att man kommer två minuter försent och så får man inte komma in i klassrummet (vilket inte är ett problem för mig eftersom att jag typ alltid är där en halvtimme innan). Det är verkligen ingen skola för slappare utan man måste vara ganska skolengagerad för att orka men jag tror att det kommer att vara värt det eftersom att sedan så kan jag ansöka till en högskola utomlands utan att behöva oroa mig över att jag inte kan språket särskilt bra. Redan nu till på tisdag ska jag kunna ca 30 grundämnen från det periodiska systemet. Jag ska kunna namn, beteckning OCH nummer vilket jag egentligen borde kunna eftersom att jag gjorde det i 9:an men jag har glömt bort typ allt och plus att... nu ska jag lära mig allt på engelska!
Trodde att det skulle ta flera timmar att lära mig allt, men tack vare min briljanta idé att göra studiekort så tog det inte alls lång tid att lära sig allt. Har skrivit numret på grundämnet på ena sidan och namnet + beteckningen på andra sidan. Tro det eller ej men jag tycker faktiskt att det nästan blev... kul att lära sig allt detta tack vare mina kära studiekort! Jag fick klippa och klistra ett tag men det var klart värt det, rekommenderar metoden starkt! 
 
Angående bokbloggandet så ska jag försöka bli bättre, ska även börja använda blogglovin så att jag inte missar en massa inlägg från mina favoritbloggar. Se till att följa oss här om du inte redan har gjort det :).
 
Hoppas att det har gått bra för er att komma tillbaks till skolan/jobbet!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter intressant :) Själv är jag en av dem som bor på landet och bara har en skola att välja ;) haha nä, har ett antal men finns bara en i Trelleborg så det blir ju Malmö/Lund/Ystad/andra städer i närheten vars gymnasium jag kan gå på också med då blir det att pendla :/ men har funderat på att gå på IB programmet på Malmö Borgarskola eller något sånt tror jag det är :)

Sv: Haha okej, jag tycker den är kul för Edward blir så himla avundsjuk :P

2012-08-25 @ 20:08:57
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Jennifer

Vad kul med ett engelsktalande gymnasium! Hade funderat på att gå på ett sådant, men det blev en vanlig svensktalande tyvärr :)

2012-09-02 @ 15:18:32
URL: http://aloveforbooks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0