Allt jag säger är sant - Lisa Bjärbo

Jag har precis läst ut Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo, och jag blev väldigt positivt överraskad av den!

 

Boken handlar om Alicia som går i ettan på gymnasiet. Men Alicia är inte nöjd med sitt eget liv, och hon känner att hon inte vill sitta i ett trångt klassrum dagarna i enda och ta reda på vad x och y är i ett matteproblem. Alicia vill uträtta stordåd. Så i stället för att fortsätta naturprogrammet slutar hon skolan, klampar in på ett café och säger bestämt att hon tänker börja jobba där. På caféet finns Siri, Ellen och Sofia, men viktigast av alla är stamkunden Isak med det mörka lockiga håret. Redan i samma sekund som han kommer in genom cafédörren har Alicia bestämt sig för att han ska bli hennes.

 

Men när andra jobbiga saker händer märker Alicia att det inte är så lätt att vara vuxen. Samtidigt som hon vill flytta hemifrån och bo i en liten lägenhet själv vill hon bara bli tröstad av sina föräldrar utan att behöva ta ansvar alls.

 

När jag läste lite om boken tyckte jag att verkade ganska tråkig och jag kände mig inte alls sugen på att läsa den, och den känslan höll i sig över de första sidorna i boken också, men när jag väl hade kommit in i den så släppte det. Allt jag säger är sant är en otroligt rolig och sorglig bok, med känslor i massor. Det enda negativa var att den var lite väl kort, och jag tycker kanske att det hade kunnat vara lite mer "utfyllnad" mellan de stora händelserna. Men i det stora hela är det en väldigt bra bok, med helt underbara karaktärer! Speciellt älskade jag Alicias mormor, och jag skrattade högt flera gånger åt Alicias och mormoderns konversationer.

 

Trackback
RSS 2.0