Bokkaraktärer vi älskar!

Har vi inte alla de där karaktärerna i böcker som vi sympatiserar lite extra med? Som vi blir extra ledsna för när de gör slut med sina kärlekar, och som vi skulle gråta ögonen ur oss för om författaren bestämde sig för att döda dem?

Jag har i alla fall mina sådana karaktärer som jag älskar! Det brukar ofta vara personer som är smarta, villiga att lära sig, engagerade och snälla.

 

Hermione Granger

Hermione Granger är, som för många bekant, med i Harry Potter-böckerna. Jag identifierar mig otroligt mycket med henne, i och med hennes perfektionism och vilja att alltid göra bra ifrån sig. Dock är Hermione en väldigt överdriven version av mig som perfektionist, och jag känner verkligen inte att jag behöver ha alla rätt på alla prov hela tiden som Hermione. Förutom att hon är så duktig och smart, så är hon också lojal och snäll, vilket värdesätts högt av mig. Ända sedan jag var ungefär tio år har Hermione varit min stora förebild och favorit bland alla bokkaraktärer!

 

Rebecka i Cirkeln

Spoilervarning för er som inte har läst Cirkeln!

Rebecka är helt klart min favoritkaraktär i Cirkeln. Hon är en snäll och bra person, men hon har väldigt dåligt självförtroende, och hon har till och med utvecklat ätstörningar. Hennes blygsamhet gör henne verkligen till en tjej det är lätt att tycka om, och jag övervägde nästan att inte ens läsa klart boken när hon hade dött. Det kändes inte som någon idé längre när den bästa karaktären var borta. Men jag är glad att jag läste klart den, för till och med utan Rebecka är Cirkeln är helt otrolig bok!

 

Spencer Hastings i Pretty little liars

Här har vi en till perfektionist! Spencer är nog den mest engagerade bokkaraktären jag vet, och trots att hon inte är så snäll alla gånger tycker jag jättemycket om henne. Spencer försöker hela tiden få sina föräldrar att bli stolta över henne, vilket inte är så lätt alla gånger eftersom att hon har en ännu mer perfekt storasyster som hela tiden står i centrum. Spencers duktighetshets fascinerar mig, och jag önskar att det hade stått ännu mer om henne i böckerna.

 

Trackback
RSS 2.0