Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld

Jag vill bara börja med att säga att jag verkligen förstår varför den här boken fick Augustpriset! Den är väldigt, väldigt bra skriven och hela historien är skickligt ihopvävd med språket. 

Här ligger jag och blöder handlar om Maja, som bor i Stockholm med sin pappa. Majas mamma bor i Norrköping och varannan helg åker Maja dit och bor hos henne. När Maja oavsiktligt sågar av sin tumspets med en elektrisk såg på en skulpturlektion tror nästan alla att hon gjort det med flit. Alla utom Majas mamma, för hon är försvunnen. Hon är ingenstans. Inte på jobbet, inte hemma i Norrköping och inte någon ananstans heller verkar det som. Men så läser Maja helt plötsligt ett brev från sin försvunna mamma, som egentligen inte är till henne, och helt plötsligt vet hon inte vem hennes mamma egentligen är längre.

Som sagt är språket i den här boken otroligt bra, och författaren lyckas verkligen med att mejsla fram karaktärer omsorgsfullt bit för bit, tills man förstår exakt varför Maja gör som hon gör. Alla formuleringar i den här boken är så klockrena och det finns inte ett enda litet ord jag störde mig på (förutom att jag var för känslig för att läsa den mycket ingående beskrivningen av hur Maja sågar av sin tumspets), vilket jag annars har lätt för att göra. Historen är också väldigt skickligt skriven och ihopsatt, och jag tycker väldigt väldigt väldigt mycket om den här fina boken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0