Skunk - Sheba Karim

Ännu en sådan där bok som handlar om en kulturkrock. Kort sammanfattning: Nina är en 16-årig pakistansk, muslimsk tjej som bor i U.S.A. Hennes föräldrar tillåter henne inte att gå på fester eller träffa killar.

Alltså ärligt talat måste jag säga att jag inte är ett så stort fan av boken. Den hade definitivt en "le-faktor" och det var absolut inget fel på hur den var skriven men jag gillade den inte så mycket. Kanske var det just det faktum att jag uppfattade huvudkaraktären Nina som väldigt svag. Något jag "fetdissar" är när folk tappar sin moral helt och hållet. Nina var en lydig tjej som undvek att gå på fester och dricka o.s.v enbart på grund av sina föräldrar. Men så fort hennes föräldrar åker iväg så dricker hon och festar utan att blinka. I don't blame her for wanting to be a 'normal' teenager men.. ja hur ska jag förklara det? Jag själv har avstått från att dricka. Mina föräldrar är de som har lärt mig det trots att de väldigt sällan ens nämner alkohol. Men om de plötsligt skulle säga att det var helt okej om jag drack mig stupfull som många andra i min ålder gör så betyder inte det att jag skulle göra det. Fattar ni? Mina val som jag gör här i livet hänger inte bara på en enda tunn liten tråd som mina föräldrar "håller upp". Det har uppstått flera situationer då jag fått chansen att dricka utan att de skulle få reda på det men jag vet att den enda jag  skulle lura skulle va mig själv.

Jag vet inte riktigt varför det är ett sådant känsligt ämne för mig men jag är trött på folk som liksom... ger upp det de en gång trott så starkt på utan att tänka efter. Jag känner alldeles för många personer som påstått att t.ex rökning är snuskigt, onödigt o.s.v och sedan två månader ser man de med en cigarett i handen. Vad hände?

Men okej tillbaks till boken. En annan sak som var lite smått jobbig med boken var språket. Okej, jag fattar att det är meningen att man ska kunna leva sig in i den pakistanska kulturen o.s.v men hur tusan ska jag veta vad en gharara, dupatta eller sherwani är? Översättning tack!
Om jag ska försöka vara lite positiv kan jag väl säga att det var ett typiskt tonårstänk i boken. Jag kunde alltså känna igen mig i tankarna som Nina hade vilket är en bra sak!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0