Beastly - Alex Flinn

Kyle är en ytlig, populär, rik och elak person som älskar att trycka ner de som inte är 'lika lyckligt lottade' som han själv. Men en kväll så retar han upp en tjej som visar sig vara en häxa och hon vill lära Kyle en läxa som gör att han kommer att lära sig upskatta den inre sönheten om man säger så.
Alltså okej, bortse från mitt dåliga förök på att sammanfatta boken, den är bättre än vad jag får den att låta!  Jag blev faktiskt glatt överraskad över min reaktion på Beastly. Det här är verkligen inte min typ av bok, bara det faktum att den var skriven från en killes perspektiv gör den helt främmande för mig. Har alltid undvikit sådanna böcker men jag hade absolut inget emot det den här gången. Sedan så brukar jag heller inte läsa böcker som innehåller orealistiska moment (och då menar jag riktigt orealistiska, som t.ex att kunna se vad folk gör genom att kolla i en magisk spegel). Men jag tänkte inte på något av det där, jag bara fortsatte att läsa helt ostört och opåverkad av saker som jag annars skulle störa mig på i en bok.
Såg faktiskt filmen för lite mindre en ett år sen, tyckte den var bra men boken är bättre. Jag förstår varför det sägs att man ska läsa boken innan man ser filmen och trots att det är samma story så finns det en hel del skillnader.
Beastly var inte bara helt okej utan den var till och med ganska bra. Det här är boken att läsa om man vill fördröja tid eller har tråkigt. I början var det ganska mycket "Jag är Kyle och jag är så himla snygg och överlägsen o.s.v" vilket fick mig att himla med ögonen och bara okej we get it du är ett ego som tror att du är bättre en alla andra, kan vi gå vidare nu? Det blev lite för övertydligt att Kyle var som han var. Men sedan så blev den faktiskt djupare och inte så himla uppenbar.
Jag provade något nytt och det visade sig vara lyckat denna gång.
Beastly, ett odjur (storpocket)
(Klicka på bilden om du vill köpa den från bokus.com där den är tagen ifrån.)

Kyle är en ytlig, populär, rik och elak person som älskar att trycka ner de som inte är 'lika lyckligt lottade' som han själv. Men en kväll så retar han upp en tjej som visar sig vara en häxa. Hon vill lära Kyle en läxa genom att förvandla honom till något som gör att han inte länge kan förlita sig på sitt snygga utseende och måste lära sig att uppskatta den intre skönheten istället. Han måste nämnligen bli förälskad i en person som kan se förbi hans fula yttre och kunna älska honom för den han är för att bli fri från häxans förvandling.

Alltså okej, bortse från mitt dåliga försök på att sammanfatta boken, den är bättre än vad jag får den att låta! Jag blev faktiskt glatt överraskad över min reaktion på Beastly. Det här är verkligen inte min typ av bok, bara det faktum att den var skriven från en killes perspektiv gör den helt främmande för mig. Har alltid undvikit sådanna böcker men jag hade absolut inget emot det den här gången. Sedan så brukar jag heller inte läsa böcker som innehåller orealistiska moment (och då menar jag riktigt orealistiska, som t.ex att kunna se vad folk gör genom att kolla i en magisk spegel). Men jag tänkte inte på något av det där, jag bara fortsatte att läsa helt ostört och opåverkad av saker som jag annars skulle störa mig på i en bok.

Beastly var inte bara helt okej utan den var till och med ganska bra. Det här är boken att läsa om man vill fördröja tid eller har tråkigt. I början var det ganska mycket "Jag är Kyle och jag är så himla snygg och överlägsen o.s.v" vilket fick mig att himla med ögonen och bara okej we get it du är ett ego som tror att du är bättre en alla andra, kan vi gå vidare nu? Det blev lite för övertydligt att Kyle var som han var. Men sedan så blev den faktiskt djupare och inte så himla uppenbar.
 
Såg faktiskt filmen för lite mindre en ett år sen, tyckte den var bra men boken är bättre. Jag förstår varför det sägs att man ska läsa boken innan man ser filmen och trots att det är samma (underbara) story så finns det en hel del skillnader.

Jag provade något nytt och det visade sig vara lyckat denna gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0