Det är så logiskt alla fattar utom du - Lisa Bjärbo

 
Det är så logiskt alla fattar utom du handlar om Ester och Johan, som är bästa kompisar sedan många år tillbaka. Under flera år har Johan tålmodigt lyssnat på Esters tjat om snygga rockkillar utan att säga någonting om vad han egentligen känner för henne. För sanningen är att Johan är kär i Ester. Otroligt kär. Men det kan man ju inte berätta för sin bästa kompis. Så Johan gömmer känslorna långt inne i sig själv för att Ester inte ska märka någonting. Men så är det den där kvällen efter halloweenfesten när Ester har blivit dumpad av Adam...
 
I Det är så logiskt alla fattar utom du låter Lisa Bjärbo Ester och Johan turas om med att vara berättare, så vartannat kapitel är skrivet ur Esters synvinkel och varannat ur Johans. Jag trodde först att det skulle bli förvirrande, men det var förvånansvärt lätt att hänga med och jag tyckte man ganska lätt kunde skilja på vem det var som berättade eftersom att de var så olika.
 
Jag tyckte boken var väldigt bra, trots att den kanske var lite förutsägbar. Men trots det förutsägbara så älskade jag slutet! Det var det som absolut lyfte boken, tycker jag. Slutet var bara så himla bra!
 
Så nu kommer den obligatoriska frågan: Tyckte jag att Det är så logiskt alla fattar utom du var bättre än Allt jag säger är sant, Lisa Bjärbos andra bok?
Svar: Jag vet inte! Böckerna var så olika så det går inte att jämföra dem, tycker jag. Allt jag säger är sant var sorglig och rolig om vartannat, medan Det är så logiskt alla fattar utom du inte växlade känslolägen så ofta, vilket jag också gillade. Dessutom fanns det speciella karaktärer i båda böckerna som jag tyckte mycket om, och som den andra boken saknade.
Det går helt enkelt inte att bestämma vilken som var bäst!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mimsan

ja... och fortsätter i all oändlighet! ;)

2012-06-22 @ 11:28:04
URL: http://www.minbokkista.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0