I'd tell you I love you, but then I'd have to kill you - Ally Carter


Cammie Morgans är en femtonårig tjej som tampas med vanliga problem, som vilka accesoarer som passar bäst tillsammans eller vad man egentligen ska prata om när man är på sin första dejt. Saken är bara den att Cammie faktiskt är allt annat än en vanlig tonårstjej. Hon går nämligen på the Gallagher Acadamy, en internatskola som utbildar tjejer till spioner och istället för att lära sig att hoppa bock över en plint eller att kunna rabbla alla delstater i USA studerar Cammie fjorton språk och avancerad kemi och hon kan döda en person endast med hjälp av okokt spagetthi. Cammie klarar sig bra på Gallagher Academy och har många vänner, men när Cammie plötsligt blir kär för första gången i en kille från en närbelägen stad ställs allt på sin spets, eftersom att Cammies riktiga identitet som spion är topphemlig och inte får avslöjas på något sätt.

Åh, vad jag tyckte om den här boken! Som liten älskade jag Spy Kids och det här är som Spy Kids i bokform för femtonåringar blandat med en Meg Cabot-bok, vilket, enligt mig, gör den helt underbar. Jag tycker spiongrejer är så himla coola, och att den utspelar sig på ett internat gör bara saken bättre. Dessutom innehåller den kärlek, vänskap och sorgligheter, samtidigt som den ibland är hysteriskt rolig. Jag blev heller inte uttråkad alls genom hela boken, trots att det inte hände jättestora saker hela tiden, utan det var väldigt roligt och spännande att bara få följa tjejerna på the Gallagher Academy i deras vardagsliv som var så mycket mer spännande än de flesta tonårstjejers.

Det finns inte mycket negativt att säga om den här boken tycker jag, förutom att den kanske inte var så normbrytande, om ni förstår vad jag menar? Det var hela tiden det här tjatet om att "Jag är en tjej och därför måste jag göra så här", och "De är killar, vilket är en helt annan sorts människor", och jag tycker kanske inte egentligen att man måste dela upp tjejer och killar på det här sättet. Men samtidigt som den inte var så normbrytande så var det hela tiden tjejerna som slog ner killarna, vilket kanske visst gör att den var det? Jag kan inte riktigt bestämma mig på den punkten...

En sak som jag är säker på är däremot att jag ska läsa resten av böckerna i serien! Hittills finns det fem böcker i serien, och tvåan heter Cross my heart and hope to spy. Alla böckerna har ju så himla fina omslag också!

Föresten vill jag också säga grattis till Makieu som, precis som hon skrev i förra inlägget, fick ett stipendium i form av The Hunger Games-böckerna på avslutningen!


Kommentarer
Postat av: Felicia

Hoppas verkligen att den här serien blir översatt för den verkar såååååå bra!

2012-06-16 @ 17:10:18
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Felicia

Sv; Okej, kanske ska testa att läsa den? :)
Och hoppas att de tar en bra översättning så att det inte blir någon konstig och tråkig om de ska översätta den!

2012-06-16 @ 18:21:59
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Bokparadiset

Älskar titeln på dessa böcker!

Sv: Hm, ja det var ju tur, hoppas att jag vill läsa fortsättningen ändå eftersom det är så tråkigt att bara ha en bok av serien i hyllan!

2012-06-16 @ 18:49:38
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Bokparadiset

Älskar titeln på dessa böcker!

sv: Hm, hoppas att jag gillar den så mycket att jag vill läsa fortsättningen, det är så tråkigt att bara ha en bok i serien i hyllan!

2012-06-16 @ 18:50:46
URL: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0