Pretty little liars 1: Lögner - Sara Shepard

 

Det har gått tre år sedan Allison försvann spårlöst från ett pyjamasparty med sitt tjejgäng, och sedan dess har mycket hänt. De fyra återstående tjejerna i gänget, Hanna, Emily, Aria och Spencer, har glidit ifrån varandra och hälsar knappt på varandra längre. De vill alla slippa tänka på Allison och allt som ledde fram till hennes försvinnande. Men när någon som kallar sig "A" börjar skicka mystiska meddelanden till vännerna med hot om att avslöja deras mörkaste hemligheter, sådant som bara Allison kände till, tvingas de börja gräva i sina minnen igen, och det som finns där är inte vackert. Men vem är "A"? Är det Allison som har kommit tillbaka, eller är det någon annan som har fått reda på alla deras hemligheter?

 

Jag gillade hur Sara Shepard verkligen blandade chick-lit med spänning och mystik i den här boken. Det blev som en slags blandning mellan Clique, Gossip girl och Desperate Housewives, vilket visade sig vara ett mycket lyckat koncept. Jag gillar böckerna i Clique-serien, men de här var nästan bättre, om man ser till handlingen och karaktärerna. Alla tjejerna i boken var, trots deras fel och oärlighet, väldigt lätta att tycka om, och jag föll direkt för Spencer och Emily. En annan sak som gjorde den här boken bra är att den vävde in viktiga och aktuella ämnen, som homosexualitet, utan att få det att kännas konstlat.

 

Det som var mindre bra med den här boken var att den var väldigt kort, och jag kände inte riktigt att jag fick reda på så mycket som jag skulle ha velat. Nu har inte jag läst de andra böckerna, men den kändes lite mer som en introduktion än en riktig bok i serien.

 

Men gillar ni Clique och Gossip girl ska ni absolut ta och läsa den här boken! Jag ser fram emot att läsa de andra böckerna i serien och sedan se TV-serien. Det här är precis en sådan bok som jag kan tänka mig att läsa på stranden i sommar!

Makieus kommentar: Håller verkligen med! Måste bara tillägga att böckerna inte bara innehåller spänning, utan de innehåller verkligen spänning. Jag kunde inte gå och lägga mig förens jag hade läst klart en av böckerna eftersom att jag var så spänd över att få veta vad som kom att hända härnäst, jag kände mig inte trygg förens jag visste att karaktärerna i boken var trygga. Det kan i och för sig ha att göra med att jag är otroligt lättskrämd...

 

Trackback
RSS 2.0